اظهارنامه گمرکی چیست ؟


اظهارنامه-گمرکی-چیست-؟

اظهار نامه گمرکی چیست ؟

اظهارنامه گمرکی یکی از اسناد ضروری در امور گمرکی است که صاحبان کالا برای صادرات و واردات باید آن را در اختیار داشته باشند.بازرگانان باید با نحوه تنظیم این سند آشنایی کامل داشته و بتوانند مطابق قوانین مربوطه آن را تکمیل کنند‌این سند به منزله ی معرفی کالا به گمرک جهت انجام امور تجاری و بازرگانی است.

بدون ارائه این سند امکان ترخیص کالا از گمرک وجود ندارد .. برای ثبت این مجوز سلسله مراتبی باید طی شود و این اظهارنامه در تمامی کشورها مورد نیاز است . در این سند مشخصات کامل کالای مربوطه ثبت و اظهار می‌شود و مامور گمرک می‌تواند اطلاع کافی از کالا مورد نظر را داشته باشد


مفهوم اظهار کردن کالا چیست ؟


اظهار کردن کالا به معنی معرفی آن کالا به گمرک است به نحوی که ماموران گمرک بتوانند به کمک این مجوز تمام اطلاعات و مشخصات آن کالا را در اختیار داشته باشند تنظیم این مجوز در حمل و نقل بین الملی حائز اهمیت می باشد و در زمان صادرات و واردات ارائه می‌شود.

 واردکنندگان یا صادر کنندگان درابتدا باید اظهارنامه را تهیه کنند زیرا در صورت عدم ارائه این مجوز اجازه واردات یا صادرات وجود ندارد

 اظهارنامه گمرکی یک تعهد حقوقی است که صاحب کالا مسئولیت آن را به عهده دارد. چنانچه مشخصات درج شده در سند با نوع و حجم کالا مغایرت داشته باشد صاحب کالا جریمه خواهد شد. در زمان واردات کالا این موضوع اهمیت بسزایی دارد؛ زیرا واردات برخی کالاها به کشور غیر قانونی محسوب می شود 


 مراحل تنظیم اظهارنامه گمرکی


مراحل تنظیم اظهارنامه گمرکی بشرح زیر می باشد :

1. مرحله اول :‌ ورود اطلاعات

در این مرحله صاحب کالا باید مشخصات دقیق کالا را در فرم مربوطه وارد کند. این اطلاعات شامل شرکت وارد کننده کالا هم می‌شود‌ همچنین نوع کالا باید به دقت ثبت شود.

2. مرحله دوم پذیرش اظهارنامه

در این مرحله اظهارنامه مورد بررسی قرار گرفته و پذیرفته می‌شود. در صورتی که مغایرتی در آن وجود داشته باشد پذیرش آن رد خواهد شد و صاحب کالا باید دوباره اقدام به تنظیم فرم نماید.

3. مرحله سوم ارزیابی کالا

برای صادرات یک کالا نیاز است تا کارشناسان مربوطه کالاها را به صورت فیزیکی و از نزدیک ارزیابی و روئت نمایند. مشخصات کالاها باید با آنچه در اظهارنامه ثبت شده است یکسان باشد.

4. مرحله چهارم امضای متن اظهارنامه

کارشناسان ارزیابی کالا پس از بررسی فیزیکی کالاها و به نشانه‌ی تأیید اولیه متن اظهارنامه و فرم مربوطه را امضا می‌کند.

5. مرحله پنجم تحویل اظهارنامه

کارشناسان سرویس ارزیابی فرم اظهارنامه را تحویل می‌گیرند تا آن را با کالاها مطابقت دهند. بررسی بار به صورت فیزیکی امکان چک کردن دقیق کالا را به کارشناسان می دهد.

6. مرحله ششم تحویل اظهارنامه گمرکی به رئیس

کارشناس سرویس ارزیابی در صورت صحت اظهار آن را امضا کرده و به رئیس سرویس ارزیابی تحویل می دهد. امضا نکردن سند به معنی مغایرت آن با کالا است.

7. مرحله هفتم ارزیابی سیستمی اظهارنامه

در این مرحله اظهارنامه به صورت سیستمی و دقیق ارزیابی و پس از امضا به واحد صندوق ارسال می‌شود. در بخش صدور پروانه رئیس سرویس ارزیابی آن را امضا می‌کند.

8. مرحله هشتم فراخوانی اظهارنامه

در این مرحله فیش‌های واریزی توسط صندوقداربررسی می‌ شود. برای انجام این کار اظهارنامه گمرکی از سیستم فراخوانی و با فیش‌های ارائه شده تطبیق داده می‌شود تا صندوقدار بتواند آن را تایید کند.

9. مرحله نهم

در این مرحله اسناد از فیش‌های بانکی جدا شده و پروانه گمرکی توسط مسئول صندوق مهر و به چاپ می‌رسد. شماره پروانه روی آن درج و به صاحب کالا تحویل داده می‌شود.

اظهارنامه-گمرکی

مدارک لازم برای ثبت اظهارنامه گمرکی

به منظور تسریع در عملیات ثبت اظهارنامه گمرکی، بایستی مدارک موردنیاز از قبل آماده شود . این مدارک عبارتند ار:

  1.    بارنامه
  2.    مجوزهای قانونی
  3.    بیمه‌نامه
  4.    فاکتور
  5.    ترخیصیه
  6.    پکینگ لیست
  7.    کاتالوگ و بروشور
  8.    وکالت‌نامه رسمی
  9.    پروفرماو
  10.    گواهی مبدأ
  11.    کپی کارت بازرگانی
  12.    مجوز ثبت سفارش
  13.    پروانه صادراتی

مدارک باید به نام صاحب کالا باشد. چنانچه تاجران خود شرایط دریافت این سند را ندارند باید به یک نماینده‌های قانونی وکالت نامه رسمی بدهند. صاحب کالا باید مدارک شناسایی خود را هم ارائه کند تا اطلاعات شخصی او در سیستم ثبت شود.

 

نحوه تنظیم اظهارنامه گمرکی

برای تنظیم اظهارنامه گمرکی نیازی به مراجعه حضوری نیست. متقاضیان می‌توانید با مراجعه به سامانه به سهولت این کار را انجام دهند که در مرحله اول فرمی در اختیار فرد قرار می‌گیرد که باید به درستی آن را تکمیل نمایند .

در این فرم نوع و حجم کالا و نام شرکت وارد کننده باید درج شود. وارد کردن اطلاعات مربوط به کالا و بهای آن ضروری می باشد .بعد از پذیرفته شدن درخواست شما، کارشناسان آن را کنترل و بررسی کرده و اطلاعات با کالا تطبیق داده می‌شوند. کارشناس سرویس ارزیابی برای تنظیم اظهارنامه گمرکی وظیفه دارد تا کالا را به صورت دقیق بررسی و در صورت عدم مغایرت آن را امضا کند.

صندوقدار اظهارنامه را به همراه فیش بانکی تحویل می‌گیرد و مبلغ را با سیستم چک می‌کند. در این زمان اطلاعات مندرج تکمیل و پروانه برای چاپ آماده می‌شود. بعد از چاپ رئیس شماره پروانه را ثبت کرده و آن را مهر و امضا می‌کند و تحویل صاحب کالا می‌دهد که برای ترخیص کالا باید این سند ارائه شود.

اظهارنامه گمرکی توسط چه کسی تکمیل می شود؟

در ابتدا صاحب کالا است که میتواند اظهارنامه را تکمیل نماید تاجر یا بازرگان وظیفه دارد تا قبل از صادرات و واردات ابتدا این سند مهم را تهیه کند. چنانچه صاحب کالا شرایط دریافت و ارائه اظهارنامه به گمرک را نداشته باشند می‌توانند از طریق نماینده‌های مجاز خود اقدام کنند نماینده باید برگه وکالت نامه رسمی خود را ضمیمه مدارک کند.

 مامور گمرک برای ترخیص کالا نیاز به بررسی این مدارک دارد در غیر این صورت بار را تنها به صاحب کالا تحویل می‌دهد. در فرم اول اظهارنامه باید اطلاعات مربوط به شرکت وارد کننده و نوع کالا به درستی ثبت شود؛ بنابراین نماینده حقوقی باید اطلاع کافی در این باره داشته باشد. نماینده موظف است تا به جای صاحب کالا تمام مراحل دریافت اظهارنامه را طی کند.


چه مواردی در اظهار نامه گمرکی باید درج شود؟

تنظیم اظهارنامه قوانین مختص به خود را دارد و باید موارد زیر به صورت دقیق و اصولی در آن نوشته شود:

   زمان ثبت کالا و مشخصات گمرکی که قرار است صادرات و واردات از آن طریق انجام شود باید در فرم اظهارنامه درج شود.

   نوشتن نام و مشخصات دقیق شرکتی که در حال واردات کالا است حائزاهمیت زیادی است.

   نام کشور مبدأ و مقصد باید در فرم درج شود‌.

   نحوه حمل کالا از دیگر موارد مهمی است که نوشتن آن در فرم اظهارنامه ضرورت دارد. در حال حاضرروش‌های مختلفی برای حمل و نقل کالا استفاده می شود

   تعداد، وزن و ارزش کالا جزو موارد مهمی هستند که باید در فرم به ثبت برسند. کالاهای با ارزش همیشه با تمهیدات ویژه ای حمل و نقل می شوند.

 

چند نکاته کلیدی درباره اظهارنامه گمرکی:

   در مرحله اول باید هدف از دریافت اظهارنامه را بیان کنید اینکه کالای مورد نظر به منظور صادرات یا واردات است.

   اظهارنامه بخش مهمی از عوارض گمرکی و تعرفه‌ها را مشخص می‌کند.

   تعداد برگه‌های اظهارنامه باید حداکثر ۴ برگ باشد.

   برای درج کدهای مرتبط در فرم دقت داشته باشید.

شرایط تحویل بار باید درستی در متن اظهار نامه عنوان شده و طبق قوانین باشد.

   مشخص شدن نوع و نحوه حمل کالا از نکات مهم در این سند است.

   وزن، تعداد و ارزش کالا باید به‌ صورت دقیق در فرم نوشته شود.

   مبالغ فیش باید به درستی واریز شود؛

نکته پایانی

اگر تمام مدارک مورد نیاز را در اختیار داشته باشید می‌توانید در حداقل زمان ممکن برای دریافت اظهارنامه اقدام کنید. چنانچه مغایرتی بین اطلاعات اظهارشده و کالای گمرک وجود داشته باشد صاحب کالا متحمل هزینه جریمه خواهد شد.

در هر مرحله شما میتوانید از طریق شماره های زیر با ما در ارتباط بوده و از مشاره رایگان کارشناسان مجرب ما بهره ببرید .

دفتـر مرکـزی :

تلفن همـراه :

لوگو-_اعتماد-تجارت-محیا-شرق

لینک‌ های مفید

واردات از چین به ایران

حمل و نقل دریایی

ارسال بار با هواپیما

خرید عمده از علی بابا

منبع‌یابی کالا از چین

دسترسی‌ سریع

وبلاگ

سوالات متداول

شرکت بازرگانی اعتماد تجارت محیا شرق

شرکت بازرگانی اعتماد تجارت محیا شرق در زمینه‌ی خدمات بازرگانی اعم از، واردات و صادرات و ترخیص از صفر تا صد کلیه‌ی فرآیند بازرگانی در خدمت مشتریان عزیز می‌باشد.

ارتباط با مجموعه بازرگانی اعتماد تجارت محیا شرق

دفتر مرکزی :

خراسان رضوی،‌ مشهد مقدس

بزرگراه وکیل‌آباد، وکیل‌آباد ۵۹

خیابان شریف ۹، پلاک۵، طبقه دوم

تمام حقوق وبسایت برای شرکت اعتماد تجارت محیا شرق محفوظ است.

طراحی و توسعه توسط grandgroups. ir

پیمایش به بالا